Italianul şi cartea de credit

Scris de Victor

Am fost întrebat recent de către un vechi şi bun prieten redescoperit de curând (salut Vali) dacă în timpul şederii mele în Italia, m-am simţit vreodată victima ideilor preconcepute ale macaronarilor cu privire la români. Şi mi-am adus aminte de o întâmplare întâmplată la ultimul meu loc de muncă. Eram angajat la o firmă de construcţii a cărui patron era un bătrânel (72 de ani) foarte simpatic şi de treabă. Departe de a fi ursuz (când situaţia o cerea, putea să istorisească ore în şir fără să se oprească şi fără să se repete), de obicei era tăcut. Ca şi mine de altfel. În puţinul timp în care stătea cu mine la birou (în medie 2-3 ore pe zi) abia scotea două vorbe. În rest stătea cu privirea pierdută dincolo de geamul ce dădea spre stradă, adâncit în gândurile lui. Iar eu îmi făceam treaba sau rupeam PC-ul în două cu RPG-uri, NFS, Heroes IV şi alte rahaturi de genul ăsta.
De la un timp însă, acest raport profesional perfect începu să fie tulburat de apariţia inoportună în peisaj a ginerelui bătrânului, care, pasămite, trebuia să înveţe rosturile afacerii pentru a o prelua. Se vede treaba că moşu’ meu avea gânduri de pensionare. I-or fi fost suficienţi 50 de ani în breaslă, dacă ar fi să mă iau după ce se lăuda el. Ei bine, puţoiul ăsta de giner-su, un ins tare limitat şi încuiat de felul lui mă întreabă într-o zi, în timp ce stătea lângă mine să vadă dacă am calculat bine o factură (calcula Excelul automat, boule!):
– Auzi? Da’ tu ştii să clonezi cărţi de credit?
Nu pot să vă descriu amestecul de superioritate şi ironie care i se citea pe moaca de broască atunci când m-a întrebat asta. Fără să ştiu dacă să râd sau să mă enervez (de fapt mint, mi-aş fi dorit să-i scap în cot în muie, de-ăla sănătos, care să necesite reconstrucţie facială, dar n-am făcut-o; era criză, de unde alt loc de muncă dup-aia?) îi răspund pe un ton neutru:
– Nu.
– Păi să înveţi! continuă el. Nu vezi la ştiri că toţi românii ştiu?
Nu am avut prezenţa de spirit necesară să-i spun: “Păi da, bunicu’ ştia. L-a învăţat şi pe tata. Da’ io m-am specializat în phishing. Ia verifică-ţi contul!”. Faza cea mai tare este că eu chiar ştiu să clonez cărţi de credit deşi nu am făcut-o niciodată. Dar nici asta nu am putut să i-o spun.
Oricum, în loc de epilog al poveştii, mai târziu individul a încercat să tragă pe sfoară la salariu pe un muncitor din firmă. Român de-al nostru mai tuciuriu un pic. Şi compatriotul l-a învăţat cum stă treaba cu proverbul românesc “Nu vinde castraveţi grădinarului” înfigându-i un capsator în chelie şi înfigându-l pe el într-un perete de rigips. S-a lăsat cu vreo opt copci în două locuri diferite şi cu redecorarea birourilor. Sweet retribution.

Posted on Martie 5, 2011, in Ăștia suntem, cu ăștia defilăm!. Bookmark the permalink. 17 comentarii.

  1. Bravo dom’le bine ia-ti facut!Am avu si eu ocazia sa lucrez pentru ei , dar aici in Romania si mi-am dat seama ca sunt deeepartee de nievelul nostru de intleigenta. Adica cu muuuult sub al nostru.

  2. Pe mine,cel mai mult ma enerveaza intrebarile care incep cu :,,auzi..este edavarat ca voi romani….?”
    Nu le auzi doar in Italia,crede-ma.

  3. E clar ca nu exista padure fara uscaturi!
    In Viena, au ramas pe spate la o cafenea, cand am inceput sa vorbesc fluent franceza. Apoi a cerut frumoasa mea fiica, intr-o engleza perfecta, ceva de la raionul cu prajituri, iar Xaba a luat-o pe ungureste, apoi pe engleza americana. Au ramas siderati. Oare credeau ca, daca suntem romani (cu ochi albastri, verzi si cam sateni, eu chiar blonda-vopsita-blonda!), n-avem cum sa stiu alta limba??? (decat…tiganeasca (,), ca ne-au facut rromii o reclama….bleah)! Imi venea sa le spun: auzi bobor, noi chiar avem o limba LATINA aici, la inimioara, si mai invatam si altele…dar i-am lasa sa se minuneze. In Italia, in schimb, n-am avut probleme, dimpotriva. Acuma stii, ne-am dus ca turisti, e altceva! Cred ca suntem poporul care invata cel mai bine limbile straine, poate si din necesitate.😉

  4. Victoras, io am asa un feeling… roman-roman, da’ nu cumva esti ardelean?

  5. Șefele-s la Venezia! Bravo lor, asta da vacanță, la Carnevale di Venezia!😉

  6. pinguinu nuclear

    de 4 ani imi desfasor activitatea in firma italiana. Am tras urmatoarele concluzii: sunt misogini, romanofobi, slabi profesional (nu toti, dar prea multi), unii dintre ei sunt necivilizati (cei care au stat mult in Romania :-)). Inainte de a lucra aici am lucrat in firma franceza – diferenta dintre italieni si francezi e URIASA. Daca de 100 de ori ma pui sa aleg intre un francez si un italian, de 100 de ori aleg francezul.
    (faptul ca sunt de 4 ani in firma italiana inseamana ca totusi am gasit un loc de munca ce imi convine).
    Si, daca veti avea ocazia sa lucrati pt. italieni, va recomand sa negociati puternic intrarea in firma, de obicei salariul initial nu creste mult pe urma…🙂

  7. da. se intampla si din astea. Eu cred ca nu putem generaliza. Nu putem spune ca toti italienii sunt sovini si ii uras pe romani, dar nici ca toti romanii sunt perfeti, inteligenti si onesti. Nu m-a tratat nimeni de sus ca sunt romanca, indiferent unde am fost plecata in occident. Dar esti tratat aiurea cand te comporti mitocaneste.

  8. Creca pa don ginere ,il saltara carabinierii intre timp…Mi sa batu mie ochiu stang.. :))

  9. Maaaai, daca is astia asa prosti (si noi ase destepti!) de ce lucram noi pentru ei si nu invers? (asta nu-i de la mine intelepciune, ci auzita pe la altii, dar intrebarea e chiar buna🙂 )

  10. Mirela, cine-i la Venezia?

  11. Victor
    Silavaracald, Giana si…Ziurel

  12. @Victor, Silavaracald si Georgiana, adica doua buimace din conducere!😉

  13. Mirela
    Ti-a cazut palaria pe ochi ?

  14. Aaaa… Mişto.
    Cum dau de ele? Mă duc să beau o cafea cu ele…😀

  15. @Traian, da, ca-i pictata-n photoshop! :)))))

    @Vlad, erau cu vaporetto pe la amiaza, smecherele! Cred ca le gasesti la baute, pe la vreun restaurant de pe Ponte di Rialto!😉

  16. Am inteles din cele spuse de voi ca italienii sunt idioti si nu va contrazic, desi se pare ca o duc mult mai bine ca noi si din cite stiu, romini stabiliti in Italia sunt cu zecile de mii, dar sa mor daca stiu vreun italian care sa fi imigrat in Romania.😆 Poate pen’ca-s asa de dobitoci?
    Dar Victore, ce ma intriga, desi n-ar trebui, e faptul ca il ragazzo senza capelli, ti-a pus o intrebare care, din cite spui tot tu, nu era de loc off the wall, atita timp cit stii cum se face clonarea respectiva. Ca a spus-o cu malitiozitate, nu neg, dar bag sama ca stia el ce stia.
    In orice caz, eu as fi recunoscut si i-as fi spus: „te-as putea clona si pe tine, daca ar fi ma-ta cu vreo 40 de ani mai tinara”😆

  17. @papagigli:
    100% dreptate, numa’ ca ma-sa este si stafidita, dar mai este si pisica din care a iesit motanul in discutie…. la ce ai putea sa te astepti?

Lasă un răspuns

