Mare e gradina Ta, Doamne!

Scris de Minoki

E vineri. Mă gândesc că mâine fiind sambată şi mare pomenire a morţilor, să merg şi eu să dau de pomană. Nu ştiu care este rânduiala la biserică pentru astfel de momente, aşa că sun pe mătuşă-mea să-mi spună ea ce şi cum să fac. Înţeleg din spusele ei că nu este nimic complicat, pot duce ceva mâncare, un pic de vin , un pomelnic scris şi bani. Zis şi făcut.

Mă înfiinţez sâmbătă dimineaţă pe la ora 9 cu sticlă de vin, câteva pachete de biscuiţi, nişte mere, banane şi nişte colaci. Am uitat să spun că era perioadă de post. Nu mică mi-a fost surpriza să constat că biserica, destul de mare, era plină ochi. Dintr-o parte în alta, sunt înşirate câteva rânduri de mese, pline până la refuz de tot felul de mâncăruri, de parcă nimerisem la o expoziţie culinară. De o parte şi de alta a meselor, aşezate pe scaune, o grămadă de femei, cele mai multe pensionare (bineinteles!!!), discutau de zor. În momentul când am intrat în biserică toate privirile s-au aţintit asupra mea. După ce am fost măsurată din cap până în picioare de babele curioase, de parcă eram un intrus într-un club privat, m-au lăsat să îmi văd de ale mele.
În zadar căutam şi eu o bucăţică de masă să îmi pun modestele pomene. Totul era plin dintr-un capăt în altul cu tot felul de scofeturi: în faţa unei doamne un platou imens cu prăjituri cu nucă de cocos şi nişte struguri pe care cred că a dat jumate de pensie, alături, pe un alt platou şi mai mare, tronează pe lângă bărcuţele de ardei umplute cu pate şi nişte prăjituri de casă, un ditamai ananasul!

În sfârşit, găsesc un colţ de masă mai aerisit. O rog pe doamna cu pălărie, care îmi dau seama că este stăpâna colţului de masă, să mai strângă un pic farfuriile, să încap şi eu.
-Nu se poate! Aici e ocupat, duduie, îmi răspunde sec. Aici vine vecina de la 3. Încă nu a ajuns, dar trebuie să apară.
O înjurătură mi se opreşte brusc la ieşirea din gură, pentru că relizez că sunt într-o biserică.

Găsesc un loc, în sfârşit, şi îmi aşez şi eu pomenele. Mă duc şi dau pomelnicul preotului care citeşte în neştire numele celor morţi. Nu-l asculta nimeni. În biserică este un vacarm în creştere. A apărut şi „doamna de la 3″. Doamna cu pălărie o întreabă cu voce tare, nesinchisindu-se că se afla totuşi într-un lăcaş de cult:
– Doamna Marlena, aţi adus cafeaua?
– Vai, doamna Niculina, da’ se poate? Cum să nu? Şi scoate un termos imens din care îi toarnă doamnei Niculina, şi altor câtorva”doamne” din vecinătate.

Din celălalt capăt al mesei, adică şi din celălalt capăt de biserică se aude o voce:
– Doamna Marlena, mai aveţi cafea?
– Da mai am. Se uită spre colegele de la masă şi cu un ton rugător le spune:
– Daţi termosul din mână în mână, să ajungă şi la doamna Georgeta în fund!

Şi cum la o cafeluţă mereu se încing şi bârfele, dragele mele „doamne” încep s-o bârfească pe madam Pescariu, care nu a mai dat pe la biserică de vreo 2 săptămâni. În tot acest timp bietul preot citeşte neîncetat numele morţilor de pe pomelnice, fără să-l asculte nimeni pentru că madamele sunt prea preocupate de alte discuţii.
Din când în când de la masa mare şi însufelţită de cafeluţa doamnei Marlena şi bîrfele la adresa doamnei Pescariu, se mai ridică câte una şi îşi face cruce. Este pomelnicul cu numele morţilor ei.  Sau nu? Pentru că de o oră preotul rosteşte aproximativ aceleaşi nume. Şi nimeni nu îl ascultă.

O cruce mare îmi fac şi eu şi ies din biserică, nu pentru că mi-aş fi auzit pomelnicul, ci de mirare pentru că „Mare e grădina Ta, Doamne !”

Posted on Februarie 4, 2011, in Cu ochii cât cepele. Bookmark the permalink. 15 comentarii.

  1. zaqk: asta a mers la tzank la cafelutza de dimineata, zi tu ca nu-i asa?!🙂 Apropo, e din termos cafeaua?😛

  2. Stiu eu ce stiu, cand nu ma duc la biserica decat cand e strict necesar..:))

  3. Un nou pericol social: mafia băbuțelor din biserică!
    Să luăm măsuri din timp, altfel ne va scăpa de sub control!

  4. slvc, prea tarziu! au pus stapanire pe tot!

  5. De fapt BOR e luat ostatec de ele, şi execută ad literam ce i se comandă.
    Asta ca să nu fie nici o îndoială în ceea ce priveşte conducerea bisericii şi popii – ei nu-s vinovaţi , e mafia care-i conduce din umbră.

  6. „- Daţi termosul din mână în mână, să ajungă şi la doamna Georgeta în fund!”

    Mama mia !!!! Astea da slujbe! Inteleg ca termosul este binecuvantat…

  7. Kid =))

  8. Ba, credem că dimpotrivă, kidule, dacă asta îi e destinația finală și unică!😀

  9. @buimacii:
    Ei, daca-i sub privirea si cu binecuvantarea popei, atunci sa fie primit la doamna Georgeta, ca nu-i pacat.

  10. “- Daţi termosul din mână în mână, să ajungă şi la doamna Georgeta în fund!”
    @Virtual, exact asta mi-a sărit și mie în ochi! :)))))

  11. Râdem noi râdem, dar babele astea îs duse rău pe la biserică…Azi-mâine pun și de-un partid, ptiu!
    Babele bisericoase-cu-termos-la-Georgeta-în-fund! 😆

  12. Ma scuzati! Ce-i aia biserica?😆

  13. E instituţia care în România primeşte de la bugetul de stat mai mulţi bani decât învăţământul şi sănătatea la un loc.

  14. Hehehehehehehehehe, fu’ tare chestia asta . :))

Lasă un răspuns

